Select Page

Jobbannonser är ett sorgligt kapitel. Här har du som söker personal ett fantastiskt tillfälle att marknadsföra dig och kommunicera med potentiella medarbetare. Du vill skapa en text som intresserar rätt person, eller hur? 

Då tycker jag att du ska fundera över dina formuleringar. Både män och kvinnor är in till döden trötta på den vanliga floskelretoriken (de berömda bollarna i luften du vet). Berätta istället vad du och ditt företag erbjuder. What’s in it for me? Går det här jobbet att kombinera med familj, fritidsintressen (dvs ett liv), eller kommer jag att vara ett övertidsarbetande sönderstressat vrak av att jaga resultat, livrädd att misslyckas och på bekostnad av min psykiska hälsa? Här kan du lätt sticka ut, få jobbsökare att haja till och väcka deras intresse och istället beskriva en arbetsplats där alla hjälps åt, stöttar varandra, där det finns ett närvarande ledar- och mentorskap, där man jobbar med en tydlig onboarding-process, där en ny medarbetare ges tid och förutsättningar att lära sig jobbet för att på sikt kunna leverera på topp. Förutsatt att det är sant så klart? 

Jag tror att arbetsgivare som mer trycker på transparens och mjuka värden, alltså inte använder floskler som att jaga, driva, vara en hungrig, bollande, stresstålig vinnarskalle och istället framställer sig som en arbetsplats där man tar hand om och coachar varandra. Där kan du attrahera talangerna och vinna i konkurrensen. En arbetsplats där frihet, tillit, värme och engagemang genomsyrar företagskulturen har åtråvärda konkurrensfördelar. Vänd på steken och berätta för din nya talang varför han eller hon ska söka jobb just hos dig?
Tänk på din jobbannons i termer av employer branding, marknadsföring och försäljning. Ditt varumärke = allt du kommunicerar. Var rädd om det.